Novosti, 23.04.2020.

Staklena ambalaža prvi je izbor potrošača koji se brinu za okoliš

Budući da se industrije, poduzeća i političari snažno zalažu za inicijative poput Europskoga zelenog sporazuma (European Green Deal) i UN-ovih ciljeva za održivi razvoj (UN Sustainable Development Goals), potrošači diljem Europe sve češće poduzimaju aktivnosti kojima nastoje smanjiti svoj utjecaj na okoliš. Najnoviji podaci iz staklarske industrije pokazuju da svijest o recikliranju i utjecaju na okoliš sve više utječe na svakodnevne odluke o kupovini.

Neovisna anketa o ponašanju potrošača provedena je na uzorku većem od 10.000 potrošača u 13 europskih zemalja, a naručila su je udruženja Friends of Glass i European Container Glass Federation (FEVE). Rezultati pokazuju da se danas kupuje više stakla no ikad prije: polovica potrošača kupuje više proizvoda u staklenoj ambalaži nego prije tri godine. U Hrvatskoj 54 posto potrošača kupuje više artikala pakiranih u staklenu ambalažu nego što su to činili prije 3 godine. Istovremeno, 9 od 10 potrošača svojim prijateljima i obitelji preporučilo bi staklo kao najbolji ambalažni materijal, što je u usporedbi s 2016. godinom povećanje od 11 posto. U Hrvatskoj je taj udjel čak i veći jer bi čak 94 posto ispitanika preporučilo staklo kao najbolji ambalažni materijal (2016: 90 posto).

Ovaj napredak proizlazi iz činjenice da je staklo vrlo pogodno za recikliranje, odnosno da su potrošači sve svjesniji njegovih prednosti za okoliš. Staklo se proizvodi od staklenog krša i sirovina (pijesak, kalcinirana soda, kalcit). U zatvorenom kružnom toku može se 100 posto i beskonačno reciklirati, što ga čini vitalnim resursom za proizvodnju novog stakla. Zapravo, 2 od 5 potrošača daje prednost staklu pred drugim ambalažnim materijalima upravo zato što smatraju da ga je moguće kvalitetnije reciklirati. U svim državama EU-a postoje rasprostranjene mreže lokalnih postrojenja za recikliranje stakla.

Potrošačima je bitna održivost

Utjecaj ambalaže na okoliš, prema istraživanju, važan je argument pri donošenju odluke o kupovini hrane i pića, pri čemu je većina potrošača (3 od 4) vrlo zabrinuta zbog otpada koji stvara ambalaža za hranu. Za jednog od tri ispitanika, to je najvažnije svojstvo ambalaže. Istovremeno, 46 posto Europljana navodi da koriste značajno manje plastike kako bi smanjili količinu otpada u prirodi. U Hrvatskoj, 36% ljudi koji su smanjili korištenje plastične ambalaže, vjeruju da plastika povećava količine ambalažnog otpada.

Staklo se smatra apsolutno najprikladnijim ambalažnim materijalom za okoliš. Ono uvjerljivo vodi kad je riječ o smanjenju zagađenja i zaštiti okoliša (43 posto ispitanika ocijenilo je staklo najboljim po tom pitanju), sprečavanju nastanka ambalažnog otpada (43 posto ispitanika) i rješavanju klimatskih promjena (48 posto ispitanika).

Rezultati također otkrivaju da velika većina potrošača reciklira staklenu ambalažu: 84 posto Europljana odvaja je zbog recikliranja, pri čemu njih 8 od 10 ispravno zbrinjava i čepove i poklopce. U Hrvatskoj se se stopa recikliranja unazad nekoliko godina kreće oko 50 posto. Odlaganje boca i staklenki u kontejnere za staklo smatra se najboljom metodom odlaganja u Europi.

Korak prema kružnom gospodarstvu

Sve ove brojke pokazuju usmjerenost prema kružnom gospodarstvu u Europi i postizanju važnih ciljeva održivosti. Jedan od tih ciljeva je u svakoj državi do 2025. godine ostvariti stvarne stope recikliranja stakla od 70 posto, odnosno 75 posto do 2030. Istovremeno, rezultati ankete pokazuju da bi mnogi potrošači cijenili veću dostupnost kontejnera za staklo i jasnije upute za recikliranje. Samo polovica Europljana koji recikliraju staklo navodi da imaju jasne upute o tome kako reciklirati, dok bi jedan od njih tri želio imati kontejnere za staklo na bližoj lokaciji.

Staklarska industrija stoga uvodi inicijativu zatvaranja kružnog toka stakla (Close the Glass Loop) – industrijsku platformu za povećanje količine i kvalitete staklenog krša kroz uspostavljanje programa za gospodarenje materijalima, a koji će rezultirati učinkovitijim prikupljanjem nakon upotrebe i recikliranjem od boce do boce. Platformom su obuhvaćene aktivnosti industrije i lokalne samouprave vezane uz uspostavljanje mreže za odvojeno prikupljanje te komunikacijski alati čiji je cilj angažirati građane u odvajanju i sortiranju starog stakla. Rezultati ankete objavljeni su istog dana kad su dionici inicijative "Close the Glass Loop" održali videokonferenciju na kojoj su razgovarali o tome kako unaprijediti prikupljanje i recikliranje unutar čitavog vrijednosnog lanca.

Istodobno, industrija ubrzano napreduje u ostvarenju svog cilja da postane klimatski neutralna. Prvi se put udružila velika skupina europskih proizvođača staklene ambalaže, i to u izgradnji tzv. peći za budućnost (Furnace of the Future) – prve velike hibridne staklarske peći s elektroloženjem na svijetu koja će raditi s 80 posto zelene električne energije, a koja treba zamijeniti postojeće izvore energije iz fosilnih goriva i koja će emitirati 50 posto manje emisija CO2. Peć bi do 2022. godine trebala biti spremna za rad, a zajedno sa staklenim kršom talit će i druge vrste stakla, čime bi se drastično smanjile emisije CO2.

Komentirajući rezultate ankete, Michael Delle Selve, Senior Communications Manager u FEVE-u, istaknuo je: "Dok se pripremamo za obilježavanje još jednog Dana planeta Zemlje, ohrabruje nas saznanje da stopa recikliranja stakla raste u čitavoj Europi i već danas iznosi 76 posto, kao i da prednosti staklene ambalaže i recikliranje imaju velik odjek među potrošačima. Željeli bismo do 2030. godine postići stopu prikupljanja od 90 posto i recikliranje cjelokupne prikupljene količine stakla. Važno je da ljudi recikliraju što više i što bolje. Na kraju krajeva, naš rezultat proizlazi iz onoga što smo svi zajedno uložili. Stoga vas pozivamo da nam se pridružite u nastojanju da skupimo i recikliramo svaku staklenu bocu. To je jednostavno i lako za napraviti, a imat će ogroman utjecaj na naš planet i omogućiti bolji život budućim generacijama."

Više informacija o ovom europskom istraživanju i detaljne rezultate možete pronaći na stranici news.friendsofglass.com. Rezultati su prikazani i na razini država.

O istraživanju agencije InSites

Neovisno istraživanje radila je agencija InSites Consulting krajem 2019. godine. Anketirani su potrošači starosti od 25 do 65 godina u 13 država Europe: Austriji, Hrvatskoj, Češkoj Republici, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Poljskoj, Portugalu, Slovačkoj, Španjolskoj, Švicarskoj, Turskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. Sudionici su se regrutirali pomoću internetskog panela za istraživanja, a među ispitanicima je bilo 75 posto žena i 25 posto muškaraca. Sveukupno je sudjelovalo 10.605 Europljana.

Tema istraživanja bila su stajališta potrošača o ambalaži za hranu i pića te njihov utjecaj na donošenje odluka o kupovini, uključujući svijest o zaštiti okoliša, stavove i ponašanja vezane uz recikliranje te percepciju i sklonost prema različitim vrstama ambalaže. Cilj je bio istražiti odnos potrošača prema ambalažnim materijalima za potrebe industrije proizvodnje staklene ambalaže i generirati relevantne podatke o potrošačima. Anketa je nadovezana na ranije rezultate iz 2016. i 2014. godine.

Tko su Friends of Glass
Zajednica Friends of Glass osnovana je 2008. godine i trenutno okuplja 220.000 ljudi u Europi i šire. Riječ je o ljudima koji su strastveni u svom odnosu prema utjecaju na okoliš i koji odabiru staklo za bolji planet i zdraviji način života. Naši članovi znaju da male svakodnevne odluke mogu imati velik utjecaj, stoga surađujemo s potrošačima i trgovcima na podizanju svijesti o tome da je staklo idealan ambalažni materijal za obitelji i okoliš. Osnivač zajednice Friends of Glass je FEVE.

Tko je FEVE
FEVE – the European Container Glass Federation – je udruženje europskih proizvođača staklene ambalaže za hranu i pića te bočica za parfeme, kozmetiku i lijekove. Udruženje ima oko 60 članova iz 20-ak neovisnih korporacija. Njegovi članovi proizvode 80 milijardi komada boca i staklenki godišnje i među njima su ponajbolje kompanije koje djeluju na globalnoj razini i rade za najveće svjetske brendove. Tvornice se nalaze u 23 europske države, a staklarska industrija jedan je od ključnih gospodarskih partnera u Europi te u ukupnom lancu opskrbe zapošljava 125.000 radnika.