09/2023: Savršena kombinacija inovacije i tradicije, optimalno zaštićena visokokvalitetnim staklenim bocama, atributi su koji čine alpska vina iz vinarije Maison Gilliard popularnim ambasadorima svoje domovine. Brendovi kao što su Dôle des Monts i Fendant Les Murettes uspješni su i regionalno i na međunarodnoj razini, a poslužuju se i u švicarskim ambasadama i na letovima avioprijevoznika SWISS.

1886
godina osnutka
22
sorte grožđa
50
različičtih vina

Kanton Valais oličenje je svega švicarskog. Ondje se mogu naći poznati vrhovi od četiri tisuće metara – među njima, naravno, i ikona Matterhorn, kao i veliki ledenjak Aletsch i ljupka dolina rijeke Rhône. Glavni grad kantona je Sion u kojem se nalazi i vinarija s tradicijom Maison Gilliard koja danas nudi više od 50 različitih vina proizvedenih od 22 sorte grožđa – bijelog, ružičastog i crnog, od slatkih do suhih, sortnih vina i kupaža.

Suhozidi vinograda Clos de Cochetta jasno simboliziraju eksponiranost njegovog položaja i posebno podrijetlo vina. Izgradili su ga fratri iz reda Cistercita teškim radom i u uvjetima koji su nam danas nezamislivi. Gradnja je trajala od 1860. do 1904. godine i na taj su način stvorili savršene uvjete za vinograd. Suhozidi imaju optimalan nagib i danju akumuliraju toplinu koju noću ponovno otpuštaju pa nema opasnosti od stvaranja mraza. Kada bi se svo kamenje korišteno u gradnji poredalo jedan do drugog, dobili bismo liniju dulju od Kineskog zida.

Vinariju Maison Gilliard 1885. je u Sionu osnovao Edmond Gilliard.  Jedna je od najstarijih u Valaisu i jedna od zadnjih koje još uvijek u Sionu obavljaju i berbu, fermentaciju, punjenje i distribuciju. Njezin najpopularniji brend vjerojatno je najpoznatije švicarsko crno vino Dôle des Monts. Edmond Gilliard prvi ga je puta proizveo 1886. godine. "U mladosti naših roditelja ovo se vino točilo tijekom velikih valiških proslava – primjerice na svadbama. Osim što ga prodajemo u Švicarskoj, danas ga izvozimo i u zemlje poput Kine i SAD-a", kaže generalni direktor vinarije Grégory Dubuis.  

"Otprilike trećinu vina prodajemo velikim trgovačkim lancima i supermarketima, jedna trećina ide u ugostiteljstvo a ostalo privatnim osobama i tvrtkama." Međunarodnoj prisutnosti vina Maison Gilliard pridonosi i činjenica da se toče u 180 švicarskih ambasada diljem svijeta. Vinarija je postala poznata još prije nekoliko desetljeća kad su se njena vina počela posluživati u vagon-restoranima švicarskih željeznica (SBB) i na letovima aviokompanije Swissair.  

Zajedno promoviramo kvalitetna švicarska vina

Od 2021. godine Maison Gilliard ponovno surađuje s proizvođačem staklene ambalaže Vetropack i od tada se partnerstvo neprestano produbljuje: "Posjetili smo staklanu u St-Prexu i odlučili se za Vetropack. I nismo se razočarali", nastavlja Dubuis. "S obzirom na visoku kvalitetu – do danas nismo imali pritužbi, lomova i slično, zajedničke inovativne snage i – ne manje važno – blizinu lokacija, ovo je dobitna kombinacija za obje švicarske tvrtke. Činjenica da Vetropack u Švicarskoj ima i sjedište i tvornicu, bila je bitan kriterij pri donošenju odluke. Ove dvije tvrtke povezuje strast prema onome što rade, uz ambiciozne ciljeve održivosti. S lokalno proizvedenom staklenom ambalažom i stalnim povećanjem udjela recikliranog stakla, Vetropack aktivno pomaže vinariji Maison Gilliard u postizanju ciljeva održivosti.

 

«Vetropack je za nas pravi partner s kojim ćemo i ubuduće moći nuditi inovativna i održiva švicarska kvalitetna vina u visokokvalitetnoj ambalaži po pristupačnoj cijeni.»
Grégory Dubuis, generalni direktor vinarije Maison Gilliard

Danas Vetropack isporučuje vinariji dvije staklene boce standardnog volumena u dvjema bojama (cuvée i feuille morte), ali i manje bočice za točenje vina na letovima aviokompanije SWISS (250 ml). "Veseli nas što smo opet prisutni ‚u zraku‘, jer to nas je prije više od 40 godina učinilo poznatima izvan regije", kaže Dubuis. "U tome smo imali aktivnu potporu Vetropacka i njihove kvalitetne staklene ambalaže. Napokon se na letovima SWISS-a opet nudi švicarsko crno vino! Riječ je o vinu Dôle des Monts punjenom u staklene boce sadržaja 250 mililitara, što je nešto više od standardnog volumena u avionima. No, bez obzira što takav volumen nije uobičajen na letovima, to zahvaljujući staklenoj ambalaži nema utjecaja na kvalitetu vina. Jer, što je boca manja, rok trajanja vina je kraći. Stoga je zanimljiva i drugim tržištima, primjerice za opremanje minibarova u hotelima diljem svijeta."

 

Biovina i lagana vina za mlađu populaciju

Naravno, inovacije i napredak su bitni: konzumacija vina u Švicarskoj već desetljećima pada, što je usko povezano s promjenom potrošačkih navika mlađih generacija. Vino Porte de Novembre za vinariju Maison Gilliard već je adut koji dobro prihvaća i mlađa populacija. Ovo lagano i nešto slađe vino ima samo devet posto alkohola, gazirano je i privlačno prije svega ženskoj publici. “Još uvijek radimo na bezalkoholnom vinu, što je također važan trend. Za to moramo prije svega nastaviti s razvojem tehnologije obrade kako bismo stvorili proizvod privlačnog okusa koji će se etablirati na tržištu", kaže Dubuis.

Sve je veća potražnja i za organskim vinima. Godine 2023. po prvi je puta održana manifestacija "Dôle des Monts Bio". Dubuis nastavlja: "Godine 2021. preuzeli smo vinariju Henri Valloton sa 100 posto organskim vinima, što je naravno važan trend. No, za održivost je potrebno više, a to je održavanje i proširenje infrastrukture te obuka i zadržavanje vrijednog osoblja. U vinogradarstvu ne postoje dvije jednake godine i ništa ne ide bez znanja i strasti."  

Unapređenje partnerskog odnosa po pitanju ambalaže

Vetropack i Maison Gilliard savršeno si odgovaraju: proizvođač staklene ambalaže pionir je u recikliranju stakla u Švicarskoj i još od 2019. aktivno radi na smanjenju okolišnog otiska svih poslovnih aktivnosti. Vetropackova inovativna snaga doprinosi njenom održivom uspjehu i organizacija redovito sa svojim kupcima ispituje nove ideje i poboljšanja proizvoda. Usto eksperimentiraju sa sitotiskom i 3D tiskom na bocama, a ispituju i sljedivost pomoću čipova.  

Grégory Dubuis zaključuje: "Samo u Švicarskoj imamo 1200 proizvođača i više od 1500 distributera vina i ključno je pratiti sve mogućnosti za izdvajanje iz mase. Vetropack je za nas pravi partner s kojim ćemo i ubuduće moći nuditi inovativna i održiva švicarska kvalitetna vina u visokokvalitetnoj ambalaži po pristupačnoj cijeni."